
De flesta konflikter börjar inte med ett slag eller ett hot, de börjar med en dålig känsla, ett missförstånd eller ett tyst förakt. Genom att förstå hur konflikter trappas upp, kan vi också stoppa dem i tid. För ibland är det inte det du säger som räddar dig, utan hur du säger det.
Hotfulla situationer, kränkande beteende och till och med fysiskt våld förekommer tyvärr på fler arbetsplatser än man tror. Det gäller inte bara polis, vårdpersonal eller socialtjänst, utan också butikspersonal, skolor, fastighetsbolag, receptioner, kundtjänst, restauranger och många andra. Enligt Arbetsmiljöverket uppger var tionde arbetstagare att de utsatts för hot eller våld i jobbet och mörkertalet är sannolikt stort.
Men hot och våld uppstår sällan ur tomma intet. Nästan alltid finns en eskalering. Och genom att förstå hur konflikter byggs upp kan du lära dig att förebygga, avleda och i värsta fall hantera situationen när den uppstår.
Konflikttrappan är ett pedagogiskt sätt att förklara hur en liten irritation kan utvecklas till en farlig konflikt om vi inte bryter den i tid. Den är ett verktyg både för att förstå och agera.
Här är stegen:
Något känns fel. En upplevd orättvisa, ett missförstånd eller en ovänlig ton. Ofta tyst irritation.
Istället för att se problemet fokuserar vi på personen. “Hon är alltid så dryg.”
Vi börjar tolka allt negativt. Konflikten växer, gamla saker tas upp, och viljan att samarbeta minskar.
“Vi mot dem”. Man börjar tala illa om varandra, söker stöd i grupper, bygger murar.
Ordväxlingar, sarkasm, hotfullt kroppsspråk, kränkningar, konflikten blir tydlig.
Det kan eskalera till hot, fysisk konfrontation eller psykisk press. Här är det inte längre en konflikt utan en säkerhetsrisk.
Det bästa sättet att hantera hot och våld är att inte låta det hända alls. Här är några konkreta tips som fungerar i de flesta miljöer:
Ett respektfullt och lugnt bemötande minskar direkt risken för att någon ska känna sig förminskad, provocerad eller ignorerad. Människor som känner sig hörda blir sällan farliga.
En person som höjer rösten, gestikulerar hastigt, svettas eller stirrar kan vara på väg in i affekt. Om du märker det, backa, lyssna, lugna.
Bryt innan du själv blir frustrerad. Säg “Jag förstår att du är upprörd” istället för “Du behöver lugna ner dig”. Det handlar inte om att vinna, utan att desarmera.
Om du arbetar i en riskmiljö: se till att det finns larm, kollegastöd, instruktioner och att ni tränar på bemötande och avvikelsehantering. Träning sänker stressnivån när det smäller.
Tänk på rumsplacering, utrymningsvägar och möblering. Du ska inte bli inlåst eller trängd. Sitt närmare dörren än personen du möter, ha möjlighet att kalla på hjälp.
Not: Många branscher som har risker för hot och våld, har krav i arbetsmiljölagen på obligatorisk utbildning och handlingsplaner vid hot och våld, läs mer >>>
Om du hamnar i en hotfull situation:
Behåll lugnet. Tala lugnt, tydligt och icke-konfronterande.
Ta inte saker personligt. Du är ofta symbolen för ett problem, inte orsaken.
Sök ögonkontakt, men inte utmanande.
Backa långsamt och bryt ögonkontakt om det blir fysiskt hotfullt.
Avsluta mötet om du känner dig hotad. Din säkerhet går först.
Larma eller sök hjälp om läget kräver det.
Dokumentera alltid händelsen. Det kan vara avgörande för att få stöd, skydd eller rättsliga åtgärder.
Hot och våld blir lätt ett tyst ämne på arbetsplatser. Det får inte hända. Den som drabbas ska inte behöva känna skuld eller skam. Och den som bevittnar något måste veta att det är okej och nödvändigt att prata om det.
Genom att göra hot och våld till en del av ert systematiska arbetsmiljöarbete kan ni både förbereda er, agera bättre och minska risken att det händer alls.
En bra säkerhetskultur börjar innan någon blir hotfull och den byggs varje dag i hur vi bemöter varandra.
Behöver ni utbildning i hot & våld? Kontakta oss för en kostnadsfri offert >>>
#hotochvåld #konflikttrappan #arbetsmiljö #tryggarbetsplats #förebyggandearbete